کد مطلب:9542
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
از اين كه نامه قبلي ام را با كمال دلسوزي و صداقت پاسخ داديد تشكر مي كنم. با توجه به محتواي آن، پرسش هاي اينجانب را پاسخ دهيد. آيا با توجه به ارتكاب گناه (X) پيش از بلوغ، بايد بر من حد يا تعزير جاري گردد؟
برادر عزيز! در آغاز نامه به شما تبريك مي گوييم كه در آغاز جواني به شناخت نفسي و عيوب و گناهان خويش پرداختي و براي اصلاح و تهذيب خود همت كردي.
خداوند را شاكر باشيد و پيوسته و با اصرار از او بخواهيد كه شما را در صراط مستقيم و راه رضايت و رضوانش هدايت كند، چه اين كه خود فرمود : والّذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سبلنا.[1]
امام صادق(ع) فرمود: وقتي بنده اي توبة خالص نمايد، دوست خدا مي گردد و خداوند او را دوست خواهد داشت و در دنيا و آخرت گناه او را مي پوشاند. يكي از شاگردان حضرت پرسيد: چگونه بر او پرده پوشي مي كند؟
فرمود: هر چه از گناهان را كه دو فرشتة موكّل بر او نوشته اند، از خاطرشان محو مي سازد، و به زمين واعضاي بدن او فرمان مي دهد كه گناهان بنده را پنهان سازيد.[2]
به اين ترتيب خداوند لغزش ها و گناهان را مي پوشاند و آبرويش را در دنيا و آخرت حفظ مي كند. توبة حقيقي باعث آمرزش همة گناهان مي گردد. تا زماني كه حاكم شرع از گناه فردي مطلع نگشته و گناهكار را احضار نكرده، هيچ حد يا تعزيري بر وي جاري نمي گردد.
گناهكار رابطه اش را با خدا از طريق توبه واستغفار اصلاح كند كه ان شاءالله آمرزيده مي شود.
او نمي تواند گناه خويش را براي ديگران اظهار نمايد، چه اين كه اظهار گناه، گناه جديدي است كه كيفر آن بيشتر از انجام گناه در خلوت و دور از چشم مردم است. در حديث آمده: كسي كه گناه خويش را آشكار كند و براي افراد ديگر شرح دهد، در دنيا رسوا گردد و توفيق كارهاي نيك و توبه از او سلب مي شود. كسي كه آن را مخفي سازد و در پيشگاه حق تعالي اعتراف و اقرار نمايد، آمرزيده مي گردد.[3]
با خداي خويش خلوت كنيد و با اظهار ندامت و پشيماني، به گناهان خود اعتراف كنيد و از خداوند غفّار و توّاب، طلب عفو و آمرزش كنيد.
قطعاً آمرزش خدا شامل حال جناب عالي شده است و هيچ غمي نداشته باشيد و براي كسي جريان را بازگو نسازيد.
[1] عنكبوت (29) آية 69.
[2] اصول كافي، ج4، باب التوبه، حديث ش 1.
[3] همان.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.